Zorg voor de ander… kijk naar uzelf!

Spiegel

Ooit gehoord dat de wereld een spiegel is voor uzelf? Voor uw eigen gedrag? Voor de onopgeloste problemen die u in het leven heeft?
Feitelijk creëert u steeds juist die situaties die u nodig heeft om te kunnen groeien. En zéker als het uw zaak is om anderen te beïnvloeden om zaken met u te doen!

LeerpuntenInfluence 2

Een van mijn leermeesters, Jack Canfield, zei: “Als je wilt groeien, zorg ervoor dat je trouwt, kinderen krijgt, en een eigen zaak begint. Dan word je geconfronteerd met alles wat niet werkt!”

Misschien herkent u dit zelf. Eén ding is zeker, u creëert ook de ‘moeilijke’ klanten in uw leven… opdat u van hen en de uitwisselingen kunt leren – en groeien.

Moeilijke mensen: omdraaien

Heeft u ook ‘lastige mensen’ in uw leven? Thuis? Op het werk? Onder uw klanten? Vloekt u wel eens en klaagt u over het gedrag van een ander?
Kijk eerst naar uzelf, want daar ligt de kern van het probleem.
Een van mijn coachingklanten, Hans, komt binnen, kokend van de irritatie die hij voelt voor het gedrag van zijn baas, Joop.
Ik vraag Hans om een lijst te maken van alles in Joop dat hem irriteert. Dat doet hij snel, en wordt steeds rustiger waanneer hij zijn frustratie uit.
“Hans, pak een andere kleur stift, zet een vink bij alle eigenschappen van Joop waar jij zelf een beetje meer van zou willen hebben.”
Er is stilte… en het muntje valt. Hans ontspant en lacht. Na tien minuten praten is hij helemaal omgedraaid, en is zelfs in staat om zich dankbaar te voelen voor de leermomenten die zijn conflicten bieden.

Eerst de anderOthers

U praat met uw klanten. U wilt graag uw producten en diensten verkopen. Misschien bent u net als Cees de Boer, een computerverkoper die het in essentie nooit over computers heeft – en verkoopt bij het leven.
Misschien bent u ‘over-eager’, zelfs ‘pushy’.
Hoe dan ook, u doet er goed aan om u deze stelling grondig eigen te maken (het klinkt beter in het originele Engels):

Nobody cares what you know until they know that you care.

Om u te helpen de les eigen te maken, denk aan een riem, zowel iets waarmee u uw broek ophoudt en/of uw buik ondersteunt, als dat ding waarmee u roeit en vaart maakt. (Kledingtip: als uw broek lussen heeft, gebruik een riem; wilt u bretels dragen, verwijder dan de lussen.)

Ezelsbruggetje

Gebruik ‘RIEM’ als een waardevol ezelsbruggetje om uw communicatie te verbeteren:

R = Relatie: u geeft aandacht aan de persoon waarmee u zaken doet (hij is tenslotte geen ‘zak met geld’!). Een klant benadert u om maar twee redenen: hij wil zich bevestigd voelen (‘het is goed/plezierig/prettig zakendoen/praten met…’) en hij zoekt een oplossing voor zijn probleem. Uw vragen en belangstelling geven vaart aan het gesprek, zodat u aandacht kunt besteden aan…

I = Informatie: zowel van hem, als aan hem. Te vaak komt een verkoper met te veel eigen informatie; u wéét toch hoe belangrijk de vragen zijn?! *

E = Emotie: uw passie voor wat u doet, uw enthousiasme voor uw product, uw trots, zowel persoonlijk als zakelijk. Dit is de brandstof voor…

M = Motivatie: u motiveert uw gesprekspartner om met u in zee te gaan en om de nodige actie (bestellen!) te ondernemen. U versterkt een bestaande relatie, u bindt een nieuwe klant aan u, u heeft zelf meer lol in wat u doet.

Laat ú zien dat u om de ander geeft? Laat hen een spiegel voor u zijn en leer ook van hen!

 

* Gezien in een telefoonwinkel – er hangt een bord aan het plafond: “Kan je goed luisteren? Kom dan bij ons solliciteren!”

, , , , , , ,

2 reacties op Zorg voor de ander… kijk naar uzelf!

  1. eric 22 augustus 2016 op 13:31 #

    Bedankt. Eric

    • David Bloch 22 augustus 2016 op 14:24 #

      Carl Jung schreef: “Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.”
      Dit is tevens een van de grondvesten van The Work of Byron Katie.
      En niemand zegt dat het een makkelijke les is!

Geef een reactie

Een site van WebZenz.