Zelfpromotie op sociale media en meeliften op andermans blog!

I'm the star!Over uzelf opscheppen – vertellen wat u doet en hoe goed u daarin bent – is meestal ineffectief.
U kunt veel effectiever zijn in het subtiel promoten van uw vaardigheden en activiteiten.
Door te reageren op blogs en het posten van discussieonderwerpen op groeps- of eigen pagina via sociale media, evenals het schrijven van artikelen, werpt beter zijn vruchten af.
Lees hier een aantal tips om de mogelijkheden optimaal te benutten.
Voor de beknoptheid ligt de focus op media als Facebook, LinkedIn en blog-postings.

Reacties
U bent actief op de sociale media en u ontvangt ook een aantal e-nieuwsbrieven.
Is er een posting die uw interesse voldoende prikkelt, plaats dan een reactie.
Doe dat door gebruik te maken van deze tips om uw reactie te optimaliseren:

  • Noem waar mogelijk de naam van de schrijver zonder @.
  • Al heeft u een andere mening, dank de schrijver voor zijn inbreng.
    Het uiten van dankbaarheid is een uiterst krachtig middel om anderen aan u te binden.
    (Zie ook dit artikel.) Gebruik daarbij wél de komma’s:

Dank je, Jan, voor het licht dat je op dit onderwerp schijnt.

  • Er zijn blogs waar het mogelijk is om cursief en vet te gebruiken.
    Doe dat met mate, en zet de naam van de ander altijd vet.
  • Op Facebook en LinkedIn is het gebruik van blokletters nagenoeg de enige mogelijkheid om tekst te benadrukken. (Nog e e n  m a n i e r is met de spaties.)
    Gebruik ze met mate (vergelijk met schreeuwen):

Als jij je VRIJHEID op prijs stelt…
Weet dat jouw stem belangrijk is.
LEES deze petitie. ONDERTEKEN het en geef het door.

  • Is hierboven het gebruik van meer regels u opgevallen?
    Net als in e-mails, een blok tekst krijgt minder aandacht. Juist korte zinnen, meer regels en vooral witregels trekken de aandacht.
    Omdat u met een ‘Enter’ (‘Return’) op sommige sites meteen uw tekst plaatst, kunt u beter ‘Shift-Enter’ hanteren. Deze laatste tip geldt zeker ook voor Skype-chats.
  • Wees voorzichtig met leestekens zoals in ‘wél’, ‘het gáát’. Als u merkt dat een site hapert of weigert uw reactie te plaatsen, zijn die leestekens vermoedelijk daar de oorzaak van. Schrap de leestekens en post opnieuw.

Eigen blog? Eigen artikel?
Uiteraard bent u dan uzelf én uw activiteiten – indirect – aan het promoten.
De belangrijkste tip hierbij is:

Altijd (positief) reageren op de reacties die u ontvangt.

Zo ontstaat er een uitwisseling, echte communicatie.
Bovendien is het een uitgelezen kans om aanvullende inhoudelijke informatie en opmerkingen te plaatsen.
(Vergelijk het maar met een vragensessie na een presentatie – het perfecte moment om punten te herhalen in andere woorden, te benadrukken en aan te vullen met nieuwe informatie.)

DienstbaarheidThanks
Het is een kunst om uw eigen krachten te etaleren zonder te pochen. Het belangrijkste is daarom om te laten zien dat u dienstbaar bent. Daarom is het geven van een tip zo waardevol:

Jan, je raakt de kern van de zaak en maakt duidelijk welke stappen er nodig zijn.
Een nuttige aanvulling hierop vind je op Blochs Blog: [URL van artikel]

Nakijken!
Waar u dan ook uw tekst wilt plaatsen, lees wat u heeft geschreven nog een paar keer aandachtig door voordat u de posting doet.
Op maar weinige sites kunt u naderhand uw tekst redigeren, en dan meestal maar binnen 15 minuten.
De correctheid van uw taal, de leesbaarheid van uw tekst, de zinnigheid van uw bijdrage… ze zeggen allemaal iets over u en hoe u gezien wilt worden. Slordig? Gehaast? Of profes­sioneel en zorgvuldig?

Ongeschreven regels
Het is in uw voordeel om netjes (beschaafd) te blijven, ook al wilt u iemand aanvallen. Leer de kracht van ‘agree to disagree’ (met elkaar eens zijn over de onenigheid).
Bovendien op sommige sites kan uw bijdrage aangemerkt worden als ‘ongepast’ en deze wordt dan verwijderd.

In communicatie blijven
De kern is duidelijk:

Als iemand ophoudt met communiceren, vervalt de communicatie.

Met andere woorden, als u een vraag krijgt via de sociale media of e-mail, geef antwoord. Onderhoud de uitwisseling totdat deze afgerond is. (*)
Hoeveel e-mails heeft u wel verzonden waarna u nog steeds op reactie wacht? Als u geen reactie krijgt, verdwijnt déze correspondent toch uit uw aandachtsveld? Tenzij het een prospect of klant is en u, als verkoper, gebruik maakt van de ontbrekende reactie om bijvoorbeeld even na te bellen…

(*) Persoonlijke noot: als ik geen reactie op mijn bericht(en) krijg, kies ik ervoor om er dankbaar voor te zijn (in plaats van te morren) – dat is dan één persoon minder om er aandacht aan te schenken! Zo heb ik meer tijd over voor degenen die mijn input kennelijk waarderen én de communicatie in stand houden.

, , , , , , , ,

6 reacties op Zelfpromotie op sociale media en meeliften op andermans blog!

  1. Ronald de Caluwé 18 maart 2014 op 21:54 #

    Dank voor dit heldere overzicht en goeie tips, DAVID!

    Ik herinner me een uitspraak van Jacob Nielsen, internet usability ‘goeroe’, die de vraag “How do people read the web?” beantwoordde met een doeltreffend “They don’t”.

    Ik knap ook af op massieve blokken tekst, onderschat de kracht van (wit)ruimte niet!
    Wat mij betreft een belangrijke lering, waarvan ik blij ben dat ik hem terugzie.

    Ik verheug mij op je volgende schrijfsel, DAVID!

    Hartegroet,
    Ronald

    • David 19 maart 2014 op 08:52 #

      Jij bent snel, Ronald, met deze eerste, duidelijke waardering!

      Ja, witruimte … zo schaars, zo onderschat. Zo krachtig.
      Net als stilte in de woordenstroom van een spreker. Zo zeldzaam.
      Net als een leeg scherm tijdens een presentatie. Zo effectief.
      Net als komma’s, die jij zo effectief (en correct) gebruikt in jouw reactie, Ronald.
      Dank je!

  2. Maarten 21 maart 2014 op 12:49 #

    Heerlijk om deze tips te lezen, DAVID.

    Ben mij bewust van de verborgen kracht van witregels en pauzemomenten. Daar laden de lezer én de schrijver zich ook snel op.

    Wat ik wel lastig vind, is om ook ‘nee’ te zeggen, dus gewoon even niet reageren op een chat. Dat werkt voor mij als een ‘witregel’. Dus als jij geen reactie van mij ontvangt, dan kies ik even voor andere prioriteiten, DAVID.

    Maar uit het oog is niet uit het hart. Jouw berichten-Blog blijf ik met interesse volgen. En ineens ben ik er dan weer.

    Hartelijke groet,
    Maarten

    • David 21 maart 2014 op 13:29 #

      Daar ben jij weer, trouwe Maarten!
      Onthoud dat niet reageren óók een communicatie is.
      Er is een andere weg; lees hierover in ‘De 10 E-geboden’ op deze Blog.
      En wat ‘nee’ zeggen betreft: ja, dat is lastig in een cultuur waar verantwoordelijkheid en dus grenzen een issue zijn.
      Maar die assertiviteit is wel nodig omwille van de persoonlijke ontwikkeling en de eigen ruimte volledig innemen.

  3. Chuck van Eekelen 21 maart 2014 op 16:09 #

    IK heb even kort overwogen om mijn reactie te laten bestaan uit louter witregels, David.

    Dat leek me, bij nader inzien, niet de juiste wijze van communiceren.

    Wel op zijn plek is dank voor dit blo(g)ch-artikel. To the point, zoals gebruikelijk, en bijzonder bruikbaar voor de ‘homo communicadus’.

    Till we read again!

    • David 21 maart 2014 op 17:45 #

      Creatief, zoals gebruikelijk, Chuck!
      Dank je voor je waardering, óók voor jouw speciale input bij het nakijken van de kladversie.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.