‘Overtuigen door uitstraling’ door Lida van Doorn

Een prachtig verzorgd boek over het voordeel van de juiste kleur en stijl van kleding en accessoiresHet boek van deze maand is een meesterwerk op het gebied van de kracht van de juiste stijl en kleur in kleding en accessoires.
Lida van Doorn maakt duidelijk dat haar prachtig geïllustreerde en zorgvuldig geproduceerde boek over ‘zien wat gezien moet worden’ gaat.

Mode?

Even duidelijk is dat dit boek niet over mode of kleedcodes gaat.
Het laat de lezer eerder kennismaken met aspecten van vormgeving die de persoonlijke visuele communicatie beïnvloeden.
Ofwel: de non-verbale taal van vorm en verpakking.

Weerstand…

Mijn eigen ervaring (ik heb er zelf een boekje over geschreven en het onderwerp is zo’n 20 jaar onderdeel van mijn training) is dat er weinigen zijn die de stap willen of durven nemen om naar zich te laten kijken.
Organisaties zoals Kies Je Kleur (Color Me Beautiful) hebben geen rijk bestaan in nuchter Nederland, terwijl degenen die gebruik maken van een professioneel en vooral objectief consult er daarna hun leven lang voordeel aan hebben.
Dit voordeel betreft zowel hun uitstraling als hun portemonnaie – met alle professionele voordelen vandien.

… omzetten in voordeel

Lida schrijft helder en kernachtig. Een koptekst als ‘Meer persoonlijk succes door een sterke, boeiende, aantrekkelijke en authentieke uitstraling’ trekt meteen de aandacht en nodigt uit om verder te lezen.
De vlotte stijl, met veel voorbeelden zowel uit haar praktijk als uit de politiek en de TV, zorgt ervoor dat dit boek geenszins als zwaar leerboek overkomt.
Steeds nodigt Lida de lezer uit om verder te lezen, om op eigen wijze te leren – en steeds tot eigen voordeel wat betreft de optimale uitstraling.

Rijke, zorgvuldige verpakking

Korte opsommingen in de brede marges, geinige en toch bescheiden illustraties door Ton Boon en Len Munnik, afwisseling in grootte van tekstblokken, oefeningen, veelvuldig gebruik van kleur… Lida en de uitgevers bij Scriptum hebben alles ingezet om de inhoud van dit boek op royale wijze te ondersteunen.
Voor mij is dit een verademing tussen de stapels boeken die lijken te volstaan met het bedrukken van woorden op papier.

Een boek om te lezen én te bestuderen

Er is een duidelijke uitnodiging om het boek volledig te lezen.
Door de hoeveelheid aan detail – die dan voor een ander lichaamstype geldt – kan de neiging ontstaan om stukken over te slaan.
Wél maken de anekdotes en praktijkvoorbeelden het lezen aangenaam; zo ook leveren de kleine, kleurrijke en meestal humoristische illustraties een waardevolle bijdrage aan de leeservaring van dit waardevolle boek.
Het misschien beter bekende – op internationaal vlak – werk van Mary Spillane is inmiddels aardig verouderd én richt zich meer op een maatschappelijk gewenst beeld en kledingcodes in de geest van ‘dress for success’.
Lida’s benadering draait echter om het effectief neerzetten van de ware persoonlijkheid, de authentieke zelf – en dát spreekt mij meer aan!
Het is een ‘must’ voor iedereen die in de kledingbranche werkt… en een sterke aanbeveling voor een ieder die zich beter en vooral bewust wil kleden en ‘make the most of his/her best’.

Volgende maand

4e

‘De vierde dimensie’ door Hans Peter Roel

, , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.