Training: managers droom of nachtmerrie?

U zult waarschijnlijk mee eens zijn met het oude gezegde: training is duur, maar de kosten van niet trainen zijn nog hoger.
Een manager droomt van de ‘perfecte’ training die zijn medewerkers ‘meteen’ helpt om optimaal te functioneren.
De nachtmerrie bestaat uit het kiezen tussen de vele soorten appels en peren op de markt.
Kijk nu door een andere bril naar training …

Is training nodig?
Er is ooit gezegd dat we de rest van ons leven nodig hebben om af te leren, wat we in de eerste 20-25 jaar van anderen bij het gangbare opleidingssysteem overgenomen hebben.
En met de snelle ontwikkeling van de technologie is het zeker waar dat kennis even snel achterhaald wordt en bijgespijkerd moet worden.
Dus, training – in de meeste onderwerpen en vaardigheden – is een ‘must’.

Persoonlijkheid trainen?
Specifieke skills en feitelijke kennis kunnen altijd geleerd worden. Maar hoe zit het met de leerbaarheid?
De ene leert nu eenmaal gemakkelijker dan de andere.
U weet voor uzelf hoe gemakkelijk ú leert en wat voor u het beste bij het leerproces werkt.
Sommigen leren beter door erover te lezen, anderen door ernaar te kijken, anderen door het te ervaren en er daarna over te lezen of van een ander erover te horen vertellen.

Overweeg dit: voordat een manager verschillende sollicitanten ontmoet en er een keuze uit moet maken, is het al duidelijk dat ze allemaal de nodige vaardigheden bezitten.
Wat de manager nog wel moet doen, is inschatten of de kandidaat bij z’n team, z’n groep en/of bij hem past.
Dát is de menselijke ‘klik’ die voorbij gaat aan de rationele beoordeling en de objectieve metingen van examens en testen.
Waarschijnlijk kiest ook u liever iemand die qua persoonlijkheid bij de groep past, al moet hij nog wat leren over de producten of diensten van uw bedrijf, dan iemand die er inhoudelijk ‘alles’ over weet maar een lomperd is.

Actuele buzzwords zoals ‘authenticiteit’
Het is waar dat we in een tijd leven die snel verandert onder de invloed van de technologie. Daardoor veranderen stijlen van verkoop en marketing.
Juist door deze veranderingen worden persoonlijkheidsfactoren steeds belangrijker, omdat de kwaliteit van het persoonlijke contact juist hét verschil maakt.
Zo is authenticiteit – ‘walking the talk’ – steeds belangrijker, zeker wanneer er steeds vaker flitsende presentaties op het scherm staan en steeds minder mensen écht weten te presenteren, maar wél op de knop kunnen drukken voor de volgende volgepropte slide.
Geloofwaardigheid, charisma en ‘personal branding’ spelen een steeds belangrijker rol in het succes van de ware winnaars en leiders.
De een heeft deze in overvloed vanuit zichzelf, een ander doet z’n best om die te ontwikkelen, en weer anderen, ach, die blijven maar op de knop drukken. Maar: er is veel mogelijk wat persoonlijke ontwikkeling betreft.

De vier gebieden
Als mens zet u uzelf neer op slechts vier gebieden: mentaal, fysiek, emotioneel en spiritueel.
‘Mentaal’ zegt iets over uw instelling: bijvoorbeeld, bent u doorgaans positief of negatief? Spreekt u motiverend?
Plaatst u uzelf centraal, of bent u in staat om de ander de indruk te geven dat hij belangrijk is? Hoe rijk is uw woordkeus?
‘Fysiek’ heeft vooral te maken met uw uiterlijk. Hoe staat en loopt u? Dynamisch of slungelig? Komt u verzorgd en flitsend over?
Passen uw kleren qua kleur en stijl? Draagt u een mooie stropdas? Of bent u een van de velen die pronkt met een wit T-shirt onder z’n zakenkostuum?
‘Fysiek’ is ook uw capaciteit om congruente gebaren en bewegingen te maken en om uw stem afwisselend te gebruiken.
‘Emotioneel’ beschrijft uw capaciteit om uw gevoelens te herkennen én te uiten.
Uw capaciteit om uw hart te laten spreken en te volgen. De warmte die u uitstraalt en hoe comfortabel anderen zich voelen in uw aanwezigheid.
‘Spiritueel’ heeft heel weinig te maken met het feit of u naar de kerk gaat of niet. Als u in uw garage staat, betekent dat niet automatisch dat u dus ook een auto bent! Het is, zoals de Mormoon, Stephen Covey, dat zo mooi beschrijft: spiritualiteit is ‘leven met het gevoel verbonden te zijn met iets dat groter is dan uzelf’.
Steeds meer actuele opleidingen spreken alle vier de gebieden aan, want uiteindelijk zorgt dit voor de compleetheid van de mens.

Vooroordeel
Helaas, in het reguliere opleidingssysteem is het het ‘mentale’ dat de aandacht krijgt, want dat is te objectiveren, te meten en te standaardiseren.
Juist zijn het de andere gebieden die de belangrijkste zijn en die al te vaak de stempel krijgen van ‘zweverig’ (wat dat dan ook is!).
Even jammer is dat het juist déze gebieden zijn die voor het authentieke van een persoonlijkheid zorgen.

Kracht van originaliteit
De Deense schrijver en filosoof, Søren Kierkegaard, was er duidelijk in: “Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie.”
‘Standaard’ training en opleiding leidt tot standaardmensen.
Met de bredere kijk op ‘de vier gebieden’ is er opeens training voor uw medewerkers die hun persoonlijkheid kunnen inzetten, zodat ze beter in staat zijn om creatief, origineel en authentiek uw markt te bewerken.


, , , , , , ,

2 reacties op Training: managers droom of nachtmerrie?

  1. Jan 9 april 2011 op 21:02 #

    Mooi artikel.
    Geeft nieuwe inzichten om me te onderscheiden van anderen.

  2. David 9 april 2011 op 21:09 #

    Dank je, Jan. Ik ben blij dat je hier de nodige ondersteuning vindt voor jouw weg.
    En ja, het leven vanuit de authenticiteit is dé manier om je onmiddellijk te onderscheiden.
    Maar voor velen is kopiëren, al gebeurt dat meestal onbewust, een bron van veiligheid.
    De weg naar persoonlijke vrijheid lijkt veelal eenzaam en onveilig … totdat de reiziger vertrouwen ontmoet!

Geef een reactie

Een site van WebZenz.