Sales tijdens de recessie

Dit artikel staat in het kader van een nieuw initiatief – een ‘sales blog kermis’ – van Rikkert Walbeek, de drijvende kracht achter het bedrijf SalesXeed (www.salesxeed.com). Mogelijk is deze stap zelfs een teken van de altijd aanwezige creativiteit die zorgt voor vernieuwing, groei en ontwikkeling!


Recessie, crisis of … opportunity?

Allereerst is het zaak om stil te staan bij een werkelijkheid: de zon blijft nooit continu in de hemel, de maan ook niet; de zee heeft golven en getijen; de mens heeft rust nodig tussen zijn activiteiten. Anders gezegd is de ‘cyclische beweging’ een onontbeerlijk en natuurlijk verschijnsel.

Wat er wél toedoet, heeft de auteur Aldous Huxley perfect verwoord: “Het leven gaat niet om wat je overkomt, maar om wat je doet met datgene wat je overkomt.” Een bekende spreuk luidt: “De een z’n dood is de ander z’n brood.” Zelfs tijdens de Grote Recessie van de jaren ’30 zijn er velen die miljonair zijn geworden.

De klant heeft keus
Wees eerlijk: je zou toch liever inkopen doen in een winkel met opgewekt, behulpzaam en gemotiveerd personeel dan in een winkel waar de medewerkers lijken asociaal en gedeprimeerd te zijn – perfecte kandidaten voor Guido Thys’ www.klantenwegjaagclub.nl!
Zo ook hangt jouw succes deels af van jouw positieve benadering en insteek. Jouw uitstraling werkt aantrekkend of afstotend, en dát heb jij in eigen handen. De klant koopt JOU eerst, daarna jouw product of dienst.

Authenticiteit, identificatie
De inmiddels vaak geciteerde woorden van de Deense schrijver en filosoof Søren Kierkegaard gelden misschien als nooit tevoren: “Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie.”

Je zult begrijpen dat hoe je jezelf neerzet – ‘Personal Branding’ – een bijzonder effectief middel is om je originaliteit te benadrukken. Bovendien bevestig je hiermee de kracht van het concept van ‘personal selling’: we doen zaken met mensen, niet met ‘bedrijven’.
Wanneer je voor jezelf werkt – zoals veel van onze lezers – ontstaat een identificatie met de naam van je bedrijf en het werk dat je uitvoert.

Wanneer je aangesloten bent bij een organisatie ontstaat er bij je ‘afnemer’ (gesprekspartner, klant, prospect, luisteraar …) een identificatie tussen jou en het bedrijf; jij symboliseert of staat voor de oplossing die jouw relatie zoekt.

Succes in barre tijden
Iedere branche telt tal van aanbieders. Op één niveau is er sprake van concurrenten, op een ander niveau – vanwege ‘Personal Branding’ en de eigen authenticiteit – vervalt het concept van concurrentie. Jij bent immers uniek en je creëert je eigen klantenkring.
Stel, er is een bedrijf dat het moeilijk krijgt.
Het bedrijf stoot medewerkers af – waardoor het uiteindelijk minder effectief z’n bestaande én nieuwe klanten kan bedienen.
Stel, er is een collega-bedrijf dat het ook moeilijker krijgt.
Maar de leiding van dat bedrijf kijkt vooruit, voorbij de tijdelijke verandering in de activiteitenstroom.
Want het blijft een feit: voor de producten en diensten blijft er enige continue vraag – het is niet alsof van de ene dag op de ander alle vraag wegvalt.
(Laat terzijde voorbeelden van productvernieuwing: als je VCR’s blijft produceren terwijl er alleen vraag is voor DVD-spelers, dan ben je sowieso verkeerd bezig!)
De leiding van het tweede bedrijf in dit voorbeeld besluit om alle medewerkers bij elkaar te roepen om openhartig te praten over een ‘reddingsplan’, een weg om te blijven bestaan.
De leden van directie en management maken het duidelijk dat zij hun salaris drastisch gaan verlagen, meer uren willen draaien en meer taken op hun schouders nemen.
Ze vragen welke medewerkers mee willen werken.
Ze gaan op zoek naar ontslagen verkoopmedewerkers van collega-bedrijven en bieden ze de kans om, al is het voor een tijdelijk verlaagd salaris, toch aan het werk te blijven.
Want de markt moet blijven worden bediend en dit is één manier om een moeilijke periode te overbruggen, om een sterk gemotiveerd verkoopteam te creëren én marktleider te worden.
Maar het vergt een andere manier van denken en handelen.
Wil jij dat doen? Zou jouw bedrijf dat kunnen doen?

Meer met minder
Een bedrijf als Nokia staat stil bij hoeveel opladers er in omloop zijn – veel meer dan het actuele aantal mobiele telefoons in gebruik.
Ook staat Nokia stil bij het simpele feit dat het percentage gebruikers laag is dat overstapt van het ene merk naar het andere. Anders gezegd, ben je begonnen met een Nokia, dan is de kans hoog dat je merktrouw blijft.
(Dit staat los van een radicale stap zoals naar de iPhone of BlackBerry. En dan ontstaat er weer een nieuwe richting van merktrouw zijn!)
Waar in jouw werk, bij jouw bedrijf, bij jouw producten en diensten is er winst te boeken door het ‘meer met minder’-concept toe te passen?
Hoe kan jij met jouw klanten meedenken om hen op deze manier te ondersteunen?

Tot slot …
Neem het citaat van Huxley ter harte en wees op ieder moment bewust van hoe je actuele zaken benadert en met welke houding.
Tal van schrijvers, van Og Mandino tot Tony Robbins, benadrukken de kracht en waarde van de eigen gedachten.
Aan jou de keus!

, , , , , , ,

Reageren gesloten.

Een site van WebZenz.