Een nieuwe serie: Presentatiemythen… die nog steeds leven!

Een nieuwe bron van inzicht in hoe u anders kunt presenteren.

Het waarom van deze mythen
“Wanneer u sneller spreekt, kunt u meer informatie overdragen.”

“Door op twee schermen tegelijk te projecteren kunt u in korte tijd nóg meer informatie overdragen.”

“Door lange zinnen en ingewikkelde taalconstructies te gebruiken, komt u geloofwaardiger over.”

Herkent u dit? Het lijkt misschien onlogisch, maar als u regelmatig lezingen of presentaties bijwoont, weet u waarschijnlijk maar al te goed dat veel sprekers deze overtuigingen helaas wel uitdragen in hun presentaties.

Inhoud, inhoud, inhoud: saaiheid in het kwadraat
Het beeld van sprekers die hun verhaal ‘oplepelen’ in de vorm van eenrichtingsverkeer met een afleidende hoeveelheid informatie op het projectiescherm is u waarschijnlijk bekend.
U wéét wat voor effect deze manier van presenteren heeft, u weet hoe weinig effectief het is… en toch maakt u zulke presentaties nog steeds mee als luisteraar.
U heeft misschien zelfs de eerlijkheid om toe te geven dat ook ú presenteert op deze ouderwetse en inefficiënte manier!

Boeien = verkopen
Maar… kunt u een beeld oproepen van een spreker die u wél boeit?
Een spreker naar wie u aandachtig, zelfs amechtig, luistert, die u motiveert en inspireert?

Vast wel!

Een presentatie van deze spreker is waarschijnlijk alles behalve een ‘lezing’ of ‘hoorcollege’.
Kennelijk doet deze spreker iets om u te ‘bereiken’.
U ‘koopt’ een boodschap (of een product of dienst) graag van deze persoon.

Plezierig presenteren – voor iedereen
Hoewel de focus van deze artikelen, deze 28 presentatiemythen, ligt bij zakelijk presenteren, gelden de inzichten en leerpunten voor alle momenten waarop iemand zijn (of uiteraard, haar) verhaal succesvol wil uitdragen aan een aantal luisteraars.

Let wel: geen ‘toehoorders’ of ‘publiek’, juist luisteraars.

Dit geldt dus voor zowel bedrijven als de non-profit sector, (semi-)overheid, het onderwijs en de wereld van wetenschappers en academici… die allemaal baat hebben bij de lessen van deze speelse uiteenzetting over doelmatig en voor beide partijen – spreker én luisteraar – plezierig presenteren.

Uit de praktijk
In de presentatiemythen die u als afzonderlijke artikelen kunt lezen, krijgt u inzicht in de geheimen van boeiend presenteren.
Deze mythen zijn ontstaan uit praktijkvoorbeelden.

Sinds de jaren 1980 zijn vele sprekers bij mij voor persoonlijk consult gekomen of hebben trainingen meegemaakt.

Verandering is niet altijd vooruitgang
In de laatste jaren is er veel veranderd in de wereld van presenteren.
Vooral het toenemende gebruik van software zals PowerPoint bij presentaties maakt sprekers lui en toehoorders murw.

Dat u met de beamer en een scherm vol mooie plaatjes ‘perfect en effectief presenteert’ is een fictie van ons hightech tijdperk en een van de grote misverstanden over het houden (inmiddels heet dat ‘geven’) van een ‘goede’ presentatie.

Inspirerend communiceren
De tijd van alleen maar ‘vertellen’ hoort evengoed tot het verleden.
Andere kwaliteiten kenmerken de inspirerend leider van vandaag.
Inlevingsvermogen, de capaciteit om te motiveren, het durven aangaan van een dialoog en de openheid om gevoelens te delen, spelen allemaal een belangrijke rol in de succesvolle communicatie.

Eerst de relatie, daarná de informatie
Zo ook verandert de stijl en opzet van de presentatie, zodat de relatie met de luisteraar op de eerste plaats komt en de inhoud – de feitelijke informatie – een secundaire plaats inneemt.

Grappig, misschien – waarheid, zeker!

De lijst van mythen brengt weliswaar een glimlach op het gezicht van velen én het is helaas nog steeds de realiteit van alledag.
Deze sprekers schenken meer aandacht het scherm (zowel van hun laptop als het projectiescherm) dan aan hun luisteraars.

Inzichten die u helpen
Wanneer u de mythen leest, krijgt u inzichten die u helpen uw presentatiegrenzen te verleggen om werkelijk in contact te komen met uw luisteraars.

Dieperliggende psychologische drijfveren
Omdat het al te gemakkelijk is om wéér een boek te schrijven over presentatietechnieken sec leek het interessanter een andere aanpak te kiezen.

Ik vertrouw erop dat de herkenbaarheid van de mythen u prikkelt.
U kijkt achter de schermen van de psychologie van overtuigen, motiveren en beïnvloeden zodat u een positief bedoeld ongemak zult voelen.

Dit kan de aanzet zijn tot verbetering van uw presentatiegedrag.

Diverse opmerkingen over de mythen

  • De volgorde van mythen is willekeurig.
  • Hoewel de spreker even goed een vrouw kan zijn, is de schrijfstijl mannelijk. De oorspronkelijke voorbeelden, die de basis vormen voor het formuleren van deze mythen, zijn mannen…
  • De afstotende arrogantie of aandoenlijke onbeholpenheid van deze sprekers in een periode waarin een coach tot het moderne managementarsenaal behoort, typeert de mannen die geloven dat ze het ‘goed genoeg’ doen.

Bewuste herhaling
In sommige mythen is er bewust enige ‘overlap’.
U leest dan hoe u hetzelfde onderwerp vanuit verschillende invalshoeken kunt benaderen.

Aangenaam lezen!
Ter ondersteuning van uw vermaak bij het lezen – want presenteren kan ook leuk zijn! – heeft de bekende illustrator, Jan Zandstra, een aantal amusante illustraties gemaakt.

In de volgende maanden verschijnen 28 mythen met daarna een ‘nawoord’, een afronding om u snel op gang te helpen met de nodige veranderingen in uw persoonlijke presentatiestijl.

Geniet van het lezen van de mythen, van het herkennen ervan bij de sprekers die u meemaakt, en vooral van het verbeteren van uw eigen presentaties!

 

David (1)(blue)

 

 

 


Volgende maand

Presentatiemythe 1: De luisteraars zijn er voor u

 

 

, , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.