Presentatiemythe 24: De inhoud is veel belangrijker dan de verpakking

Twee werelden, twee culturen.
West en Oost.
In Japan wordt véél aandacht besteed aan de verpakking. Het is een kunst. Geef een geschenk in Japan en het geheel wordt bewonderd… en opzij gezet.
Wanneer ú een cadeau ontvangt in Japan (of waar dan ook van een Japanner) kunt u beter hetzelfde doen: uitpakken komt later, want stel u voor dat u enige tekens van teleurstelling zou laten zien!

VerpakkingTerug naar het Westen, waar verpakking een andere waarde heeft in een nuchtere, pragmatische wereld.

Stel dat u een geschenk zo maar krijgt, niet eens verpakt. Of dat u het krijgt en het is wel mooi ingepakt.
Merkt u enig verschil in hoe u erop reageert, heeft u het gevoel dat de schenker meer moeite heeft genomen, dat hij waardering heeft voor u?
Laten we verder kijken naar wat deze metaforen te maken hebben met uw presentatie.


Ontvankelijkheid en leesbaarheid

Stel dat u twee brieven krijgt om te lezen.
De ene brief bestaat uit één blok uitgevulde tekst.
De tweede brief is ingedeeld in korte alinea’s (eventueel met kopregels om de inhoud van de alinea aan te geven) en is afgedrukt met een rafelige rechtermarge.
Welke van de twee brieven ervaart u als prettig leesbaar?
Minstens 95% van de lezers vindt de tweede brief leesbaarder.
Dit
is juist waar ‘verpakking’ zo belangrijk is.

Een vrouw ontvangt een brief. Die is perfect geadresseerd, met de naam en voorletters van de vrouw correct gespeld. Alleen staat er ‘De heer’ voor in plaats van ‘Mevrouw’.
Ga ervan uit dat bijna alle vrouwen de inhoud van de brief minder aandacht geven dan wanneer ‘Mevrouw’ voor de naam zou staan.
Denk ook aan mannen met als voornaam ‘Anne’ die brieven aan ‘Mevrouw’ krijgen!

Uw presentatie

Zo ook het belang van de verpakking van wat u wilt vertellen.

Het is waar dat in de medische en academische wereld de mening heerst dat het alleen om de inhoud gaat.
Daar gaan ze kennelijk voorbij aan het simpele feit dat het moeilijk is om informatie over te dragen aan iemand die uit verveling in slaap valt!

Uw presentatie kan het beste bestaan uit een krachtige kern van een belangrijke boodschap — iets nieuws, iets wat verandering betekent bij de luisteraar, iets motiverends — omgeven door een smakelijke verpakking van herkenbaarheden, citaten, anekdotes, herinneringen aan bekende afspraken of situaties… kortom, alles wat de luisteraar helpt om het nieuwe te plaatsen binnen zijn beleving.

Open staan

Stel u bent inkoper. Twee aanbieders komen bij u om over hun producten te praten.
Uw bedrijf heeft deze producten nodig.
De twee verkopers hebben vergelijkbare producten van een acceptabele kwaliteit en de prijzen liggen dicht bij elkaar.
Maar u vindt een van de verkopers aardig, en de andere verkoper vindt u als een kwal!
Wie van de twee krijgt de opdracht?
De kans is bijzonder groot dat u in zee gaat met de aardige verkoper, omdat u tenslotte samen met hem gaat werken.
Om de situatie nog ingewikkelder te maken: als inkoper (m) krijgt u te maken met een aardige verkoper en een aardige verkoopster!

Zo ook met uw presentatie.
Als u zich op een manier gedraagt waardoor de luisteraar een hekel aan u krijgt of u hanteert een taalstijl die de luisteraar tegen u in het harnas jaagt, dan werpt u onmiddellijk barrières op die de overdracht van uw inhoud belemmeren.

De positieve kant

Draai het om, en zorg ervoor dat door uw gedrag, houding en taalgebruik u uw kans op contact vergroot.

  • Bouw aan een brug tussen u en uw luisteraars. Laat zien dat u iets brengt in hun voordeel, maak hen snel duidelijk dat u aandacht heeft voor hen, hun wereld en hun behoeften … en u maakt het makkelijker om de inhoud van uw presentatie over te dragen.
  • Vermijd clichés (‘Dank u, meneer de voorzitter, voor zo’n prachtige introductie… goedemorgen, dames en heren, ik zal u vandaag vertellen…’) en kom meteen tot de kern van de reden voor de bijeenkomst.
  • Gebruik uw non-verbale communicatie (bijvoorbeeld oogcontact, glimlach, open gebaar) om ‘gedag’ tegen de luisteraars te zeggen en wat betreft uw dagvoorzitter, bewaar uw eerste woorden alt¡jd voor uw luisteraars!
  • Wanneer u steeds in de ‘u/jullie/jij’-vorm spreekt, in plaats van met ‘ik’, krijgen de luisteraars het gevoel dat u er bent voor hen in plaats van uzelf en dat werkt in uw voordeel.
  • Kom dichter bij de luisteraars. U heeft geen lessenaar of presentatietafel nodig als barrière.
  • Praat met in plaats van tegen uw luisteraars en u zult hen bereid vinden om de inhoud van uw presentatie te aanvaarden.

Verkopen

Uit onderzoek blijkt dat 80-93% van alle zakelijke beslissingen wordt genomen op grond van niet-zakelijke beweegredenen. Emotie, dus.
‘Inhoud’ is ratio en cognitieve feiten. ‘Verpakking’ is gevoel en emotie.
De mate waarin u gebruik wilt maken van wat duidelijk in uw voordeel is, is nu aan ú!

 

Volgende maand

Mythe 25: Wanneer u ‘etcetera’ of ‘enzovoort’ zegt, weet iedereen waar u het over heeft

 

, , , , ,

6 reacties op Presentatiemythe 24: De inhoud is veel belangrijker dan de verpakking

  1. Maarten Box 27 december 2012 op 10:23 #

    Hallo David,

    Je verhaal is consistent; na mijn consult met jou besteed ik nu ook meer aandacht aan de verpakking en dat maakt het presenteren alleen maar leuker.

    Hartelijke groet,
    Maarten

    • David 27 december 2012 op 12:59 #

      Dank je, Maarten – heerlijk dat jij het leuke van presenteren hebt ontdekt.
      Vooral zónder PowerPoint!
      Maar JIJ brengt het geleerde in de praktijk, na slechts twee consults. Bravo!

  2. Ton 13 juni 2013 op 09:27 #

    Hallo David,

    Natuurlijk heb je gelijk dat de verpakking belangrijk is. Daar zal niemand over twijfelen. Maar als de boodschap belangrijker is dan de verpakking wil dat niet zeggen dat de verpakking opeens onbelangrijk is. Maar iedere presentatie draait om de boodschap en niet om de verpakking. De verpakking is door de reclame zo aangepakt dat mensen (ik?) er steeds wantrouwender tegenover staan. Zeker met internet is er de periode van flashy, flitsend, opvallend en nietszeggend geweest.

    hartelijke groet
    Ton

    • David 13 juni 2013 op 09:42 #

      Daarom, Ton, is de juiste verpakking – in de breedste zin van het woord – zó belangrijk bij een presentatie.
      Los van de neiging om de focus op het scherm te leggen – het scherm staat immers meestal centraal opgesteld – zijn tal van sprekers saai geworden omdat ze weinig toevoegen aan wat ze projecteren en hardop lezen.
      Een presentatie (ik denk meteen aan die van een BN-er: 1 uur en meer dan 220 slides) die té flitsend is, schiet ook naast de roos.

  3. eric schmidt 2 juni 2016 op 13:42 #

    Weer nuttige info.

    De Boodschap en Verpakking zijn 50-50 even belangrijk. Maar ja, de uitstraling en dus verpakking zeggen een hoop van de inhoud van een boodschap en iets dat verkoopt, moet worden natuurlijk ook een heel veel.

    Lees de autobiografie van Steve Jobs. Hij (APPLE) besteedde heel veel aandacht aan het ontwerpen en welke soort kartonnen doos en kleur (wit) voor een laptop, iPhone of tablet.

    Met dank alweer, David.

    Eric

    • David Bloch 2 juni 2016 op 19:41 #

      Dank je, Eric, voor je trouwe reactie, al is het her en der moeilijk te volgen.
      Wat jouw ’50-50′ betreft, ben ik het stellig met je oneens én weerhoud ik me van het proberen zoiets te becijferen.
      Wat voor mij een duidelijk feit blijft, is dat de verpakking de drager van de boodschap is.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.