Presentatiemythe 22: Géén aanwijsstok of laserpen? Loop dan gerust naar het scherm om het met uw hand aan te wijzen

Stel, u presenteert aan een kleine groep van 10-15 luisteraars. U projecteert plaatjes die u uitvoerig bespreekt en u staat naast het scherm om de details aan te wijzen.

Stel, u presenteert op een congres. Vanaf een podium en grotendeels vanachter een lessenaar.
U wilt dieper ingaan op een detail op het grote doek en u loopt er naar toe om het aan te wijzen.
U staat in het licht van de projector en praat nu zonder microfoon.

Ondanks alle ontwikkelingen zowel in techniek en op trainingsgebied komt dit beeld nog steeds voor.
Hoe denkt u dat u bij uw luisteraars overkomt?

Afstand
U draagt uw boodschap over voor zo’n 7-20% door de taal die u hanteert. Uw taalkeuze.
Het overige 80-93% bestaat uit non-verbale zaken zoals stem, mimiek en houding.
Ook de afstand tussen u en uw luisteraars speelt hierbij een belangrijke rol.

Stel, u wilt gezien worden als afstandelijk, behoudend en formeel.
Dat is makkelijk te realiseren: gebruik lange, formele zinnen die u opleest zonder oogcontact vanachter een lessenaar hoog op een podium!

Stel dat u anders wilt overkomen bij uw luisteraars: vriendelijk, klantgericht, enthousiast. Dan is het essentieel dat u zich anders gedraagt.
U komt dichter bij de luisteraars, zowel in taal als in fysieke afstand.
De beschermende barrière van een presentatietafel of lessenaar vervalt en u presenteert ‘open en bloot’ met eventuele behulp van een draadloze, zendermicrofoon (revers- of dasspeldmicrofoon).

Mythe 22: "Loop gerust naar het scherm"Assertiviteit
Kortom, de afstand die u hanteert, weerspiegelt een bepaald deel van uw gewenste imago.
U bepaalt het, tenzij u zich overlevert aan de onvoorspelbaarheid en potentiële starheid van een organisator.

De Ierse schrijver, George Bernard Shaw, zei ooit dat er twee soorten mensen zijn.
De eerste soort accepteert de omstandigheden waarin hij zich vindt, en verandert zichzelf. De tweede soort verandert de omstandigheden.
Het is verbazingwekkend hoeveel sprekers zich als ‘slachtoffers’ gedragen en hoe weinig sprekers ‘ondernemers van de eigen omstandigheden’ zijn.
Vertel — van tevoren! — hoe u het wilt, verander wat u kunt veranderen en heb de wijsheid en professionaliteit om te accepteren en hanteren wat u onmogelijk kunt veranderen.

Aanwijzen… hoe?
De basisregel is: schep nooit afstand door verder weg van uw luisteraars te gaan om dan op het scherm te gaan wijzen.
Zorg ervoor dat u nooit in het licht van uw projector komt te staan.
Kom altijd dichterbij.

Sta een beetje opzij en gebruik een rustig, wijds gebaar naar het scherm toe — géén ‘gewapper’.
Als u rechtshandig bent, staat u rechts van de kijkers en wijst met uw rechterhand.
Kijk de luisteraars aan en gebruik woorden om de aandacht precies te richten waar u het wilt hebben:
“Hier ziet u de drie belangrijkste categorieën van uw assortiment. Laten we ze nu één voor één doornemen. Het allereerste punt — categorie ABC [kies waar mogelijk andere woorden dan wat op het scherm staat; uw luisteraars kunnen prima lezen, dus het ligt aan u om te parafraseren] — zult u waarschijnlijk het beste herkennen…”

Logistiek
Het zal u duidelijk zijn uit de voorbeelden dat het onzin is om op het podium naar een enorm scherm te lopen.
Voor velen is het minder duidelijk dat ook in klein verband het benaderen (letterlijk én figuurlijk) van de luisteraar voordelen heeft.
Gebruik de indeling van uw zaal of podium om u te helpen de nodige ruimte in te nemen zodat u een geschikte dynamiek kunt vertonen.
‘Powerful people take up more space’ is een opmerking om u aan te moedigen om links en rechts, voor en achter, wat meer ruimte in te nemen en om ruimere gebaren te maken vanaf de schouder.
Let wel dat u daarbij ook af en toe stilstaat — voor de nodige afwisseling die juist kracht zet bij de dynamiek.

Betrokkenheid
Het zal u ook duidelijk zijn dat het in uw voordeel is om alles in te zetten om uw luisteraars te betrekken bij uw verhaal.
Hoe meer u hen betrekt, des te meer ze zich betrokken voelen, des te hoger hun betrokkenheid bij u, uw verhaal en de oplossing die u biedt, en des te groter uw kans op slagen.

U gebruikt beeldende spreektaal, korte zinnen, de tegenwoordige tijd, actieve werkwoordsvormen en positieve wendingen om de boodschap te verpakken.
U gebruikt functionele bewegingen en gebaren, een levendige mimiek, afwisseling in uw stem (waaronder de stilte) en gepaste kleding als non-verbale verpakking van uw boodschap.
De juiste, afwisselende afstand — met de nadruk op dichtbij — speelt hierbij een duidelijke rol.

De keuze voor hoe dicht bij uw luisteraars u durft te komen, is zeker een beslissing voor ú!

 

Volgende maand

Mythe 23: Uw tekst voorlezen garandeert dat u álles vertelt en uw boodschap duidelijk overdraagt

 

, , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.