Presentatiemythe 21: Een laserpen is een van de beste manieren om aan te wijzen waar uw verhaal over gaat

Er zijn van die types die alles wat nieuw, innovatief en vooruitstrevend is, moeten hebben.
Ze waren de eerste die de nieuwe CD-technologie omarmden, die de snelle elektronische agenda’s aanschaften, die moderne LCD-schermen kochten (weet u het nog, zo’n plat apparaat dat op de overheadprojector ging, de voorloper van de beamer?)… al kostte het op dat moment een fortuin.
Zo ging het ook met de laserpen, de elektronische aanwijsstok.
En er zijn afstandsbedieningen met een ingebouwde laserstraal.
Wat is nou de zin en onzin van zo’n apparaat en zijn functionaliteit tijdens een presentatie?

Traditie
Kunt u een beeld oproepen van de onderwijzer of docent van vroeger die met een lange houten stok dingen steeds aanwees op een volgeklad schoolbord?
Dat is een traditie die sommige sprekers voortzetten in hun eigen voordrachten (want ‘presentatie’ is het niet!).
Eerst was er hout, toen verscheen de telescopische metalen aanwijsstok (zelfs met een rubberen dop én een ingebouwde balpen!), de zaklantaren met een uitgesneden rode pijl en later de laserpen.
De telescopische aanwijsstok kreeg een slechte naam omdat de spreker ermee ging spelen als een van streek geraakte dirigent.
Het ‘tok-tok’ op overheadprojector en scherm werd spreekwoordelijk.
De laserpen leek al deze problemen op te lossen: weg ‘tok-tok’ en geklap op het scherm, weg in- en uitklappen van de telescoop: het ei van Columbus!

Mythe 21: "Laserpen"De feiten
De laserpen geeft een rood lichtpunt op het scherm.
Wanneer de zaallichten uit zijn of gedimd, en de spreker zijn hand op de rand van de lessenaar kan steunen, is er een prima kans dat een stevig rood puntje op het scherm zichtbaar is.
Maar wel een ‘puntje’, dat voor velen vrij moeilijk zichtbaar is.
Aha, dáárom zwaait de spreker ermee, mooie cirkels trekkend om de plek waar de luisteraars aandacht hoort te zijn!

Stel dat de spreker enigszins zenuwachtig is, of net als de andere deelnemers genoten heeft van een slokje wijn bij de lunch of geen aandacht besteedt aan het steunen van zijn hand of arm… wat is er dan te zien op het scherm?
Een trillende rode vlek die eerder de aandacht afleidt dan focust.

PowerPoint
Wanneer u elektronisch presenteert, mag u nooit dezelfde fout maken als een deelnemer aan één van mijn openworkshops.
Frank werkt bij een groot, bekend hightech bedrijf en vindt dat hij dan met de computer en beamer hóórt te presenteren.
Na 17 minuten bezig te zijn alles draaiend te krijgen, trekt hij een telescopische aanwijsstok uit zijn binnenzak en gaat naast het scherm in het licht van de beamer delen van zijn overvolle plaatjes aanwijzen.

Wanneer u met presentatiesoftware werkt, maak dan gebruik van de nuttige toeters en bellen van het programma.
Wees ervan bewust dat de software-ingenieurs kennelijk nooit hoeven te presenteren, gezien het aantal onzinnige mogelijkheden die de onervaren spreker verleiden om van zijn presentatie een multimedia ‘happening’ te maken!
Als we het hebben over ‘nuttige’ zaken, dan gaat het om een pijl of cirkel in een contrasterende kleur die u op het juiste moment laat verschijnen.

Of u laat de kleur van een bepaald onderdeel veranderen, of laat dat deel ‘uitzoomen’.

Het is onzin is om alles in één keer te projecteren met alles al onderstreept, omcirkeld of op andere wijze benadrukt.
Zo schiet u niet op, zo heeft u alsnog uw laserpen nodig.
Het effect daarvan is steeds moeilijker te zien wanneer u meer kleuren gebruikt in uw plaatjes.
Gebruik de mogelijkheden van uw software, met mate, en met een gepaste timing.

Nog beter
In plaats van de laserpen of stok, gebruikt u woorden.
U
bent degene die presenteert, ú bent degene van wie uw luisteraars het verhaal en de oplossing ‘kopen’.
Uw scherm ‘verkoopt’ niets.
Wat u projecteert behoort een ondersteuning te zijn van de overdracht van uw boodschap.
Het mag uw verhaal niet vertellen, uw luisteraars mogen uw verhaal niet vanaf het scherm kunnen volgen — anders bent ú overbodig!

Vertel de luisteraars wat ze zo meteen te zien krijgen en richt hun aandacht met uw woorden op de juiste onderdelen van het plaatje.
Uiteraard mag u wel hierbij voorzichtig gebruik maken van de mogelijkheden van uw software.

Voorbeeld

Nu u een beter idee heeft van de mogelijke ontwikkelingen op ABC-gebied [u somt op wat op dat moment op het scherm staat, en wat u zojuist uitvoeriger heeft besproken], gaan we de technische eisen van XYZ-producten onder de loep nemen.
[Bereid u voor om over te schakelen naar het volgende plaatje.]
U ziet zo meteen een vrij complexe tabel. [Waarschuw de luisteraar!]
Kijk in eerste instantie naar de rechter kolom. [Met de gebiedende wijs komt u zelfverzekerd over en u stuurt de aandacht.]
Neem even de tijd om stil te staan bij de implicaties van deze cijfers. Besef wat voor uitdagingen dat heeft voor úw afdeling! [Weer de gebiedende wijs. Vertel wat u wilt! En nu kunt u het nieuwe plaatje tonen.]

Na dit te hebben gezegd, toont u het plaatje op het scherm en gaat u opzij uit het zichtveld.
Wacht totdat uw luisteraars de kans hebben gehad om uw ‘opdracht’ uit te voeren.
Ontspan, let op uw ademhaling en trek dan weer de aandacht naar u toe door uw presentatie voort te zetten.
Gebruik steeds uw woorden om bepaalde delen van het scherm aan te duiden:
“Onderaan rechts ziet u de input van de afdeling P&O…”
“Wanneer u de derde regel nog een keer voor uzelf leest…”
“De stijgende rode lijn tussen het eerste en tweede kwartaal…”

Tot slot
Onthoud dat ú presenteert, niet uw hulpmiddelen.
Ze zijn er om u te ondersteunen, en alleen wanneer het nadrukkelijk om zoiets als een lasershow gaat, mogen de hulpmiddelen het middelpunt zijn.
Want — u weet het nu! — de luisteraar doet geen zaken met het scherm, maar met ú!

 

Volgende maand

Mythe 22: Géén aanwijsstok of laserpen? Loop dan gerust naar het scherm om het met uw hand aan te wijzen

, , , , , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.