Overbruggingsuitdrukkingen: sleutel tot contact!

BrugGebruik dit concept om u te helpen de kloof met uw luisteraars te verkleinen, of het nu gaat om een presentatie, bespreking, telefoongesprek… of zelfs een brief of e-mail.
Ze maken alle teksten (en gesprekken) ‘verteerbaarder’!

1. Namen
Noem namen van uw luisteraars, zeker wanneer het om een kleine groep gaat: “Dit klopt zeker voor jou, Piet, en hoe je nu de cijfers verwerkt?”
Noem namen van functies of ‘subdoelgroepen’: “De afdelingschefs hier vanmiddag weten als geen anderen hoe belangrijk…”

2. Vragen
Stel meer vragen, zowel gesloten (waarop het antwoord ja is) als retorische vragen.
Ze geven vaart aan uw verhaal en brengen u in een vorm van dialoog met uw luisteraars.
Hoe werkt een retorische vraag? Heel makkelijk; het is een vraag die u zelf stelt, en zelf beantwoordt!
Gebruik ook de korte vraagjes die u waarschijnlijk ook in uw dagelijkse gesprekken herkent: “Toch?” “Akkoord?” “Mee eens?” “Duidelijk?” “Herkenbaar?”
Gebruik ze alleen wanneer u wéét dat u een ja -reactie kan verwachten.
Verboden vanwege de negativiteit: “Nietwaar?”

3. Aanbeveling
Verzacht uw stem en gebruik korte zinnen met de gebiedende wijs : “Denk met me mee…”, “Stel…”, “Kijk even naar de cijfers in de linker kolom…”, “Loop even mee in gedachten…”, “Sta even stil bij de consequenties…”, “Besef wat…”

4. Waarheden = herkenning
Vertel feiten die de luisteraar weet (een waarheid als een koe) of zou mogen weten, verpakt in zogenaamde bevestigende zinnen : “U zult vast ooit hebben meegemaakt dat…”, “U weet zeker uit eigen ervaring hoe…”, “Je kunt je voor­stellen dat…”

My greatest strength as a consultant is to be ignorant and ask a few questions.
Peter Drucker

The important thing is never to stop questioning.
Albert Einstein

It’s better to know some of the questions than all of the answers.
James Thurber

, , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.