Presentatiemythen 25: Wanneer u ‘etcetera’ of ‘enzovoort’ zegt, weet iedereen waar u het over heeft

In het verhaal ‘Anna en de Koning’ (frappant genoeg is de oorspronkelijke Engelse titel wat Koningin Victoriabescheidener, ‘The King and I’) staat de Koning van Siam bekend om zijn veelvuldig gebruik van de uitdrukking ‘etcetera, etcetera, etcetera’.
De schooljuf Anna krijgt bijvoorbeeld opdracht om een brief te schrijven aan Koningin Victoria.
De Koning dicteert enkele woorden waarvan meer dan de helft ‘etcetera’ is.
Anna protesteert dat ze moeilijk de brief kan schrijven met zo weinig informatie, maar de Koning is autodidact en autocraat en wuift haar bezwaren weg.
Hij hééft geen verdere informatie en durft geen kleur te bekennen.


Lijsten

Zo ook in veel teksten en presentaties komt het woord ‘etcetera’ voor.
Wat betekent het letterlijk? Uit het Latijn, ‘et’ = ‘en’, ‘cetera’ = ‘rest’, ‘overig’.

Dit komt vooral voor aan het einde van een lijst.
Gezien bij een snackbar: ‘Voor al uw snacks, drankjes, salades, etc.’
Wat voegt dit nep-woord eigenlijk toe? Niets.

Mythe 25: "Etcetera"Een bevriende makelaar, Nico, komt geregeld met excuses en uitleg zoals: ” … en ik regel het contract, etcetera, enzovoort, enzovoort, allemaal.”
Wordt ú wijzer van dit soort taal?

Gevaar

Wanneer u deze nietszeggende uitdrukkingen gebruikt — en u kunt ze overal vinden, in boeken, artikelen, advertenties, en dus ook in presentaties — dan laat u zien dat u onvolledig bent in uw communicatie.
De lezer kan allerlei ideeën krijgen maar tenzij hij helderziend is, kan zijn beeld maar bij toeval overeenkomen met uw gedachten.
Bij de luisteraar is het nog erger, want u als spreker draaft maar door.
Hoe heeft de luisteraar tijd om stil te staan bij de invulling van uw ‘etcetera’?

Oplossing

Wanneer u een einde aan een opsomming wilt maken, gebruik de uitdrukking zoals (bijvoorbeeld) en daarna het concept van de kracht van drie:

  • “Vanmiddag gaan we het hebben over de verschillende maatregelen, zoals registratiesystemen, inloggen en pincodes… die helpen u om uw data te beschermen.”
  • “Bij Piet Patat krijgt u de bekende lekkere snacks zoals patat, kroketten en frikadellen.”
  • “Woorden die u beter kunt vermijden zijn bijvoorbeeld vreselijk, verschrikkelijk en ontzettend.”

Zo ziet u beter dat een ‘etcetera’ of ‘enzovoort’ niets toevoegt.

Andere lege uitdrukkingen

Er zijn andere uitdrukkingen, zoals ‘van gedachten wisselen’ (zeg liever ‘bespreken’), ‘zeg maar’ (weglaten!), ‘het een en ander’ (?) of ‘c.q.’ (als u daarmee ‘en’ bedoelt, zegt u ‘en’; als u ‘en/of’ bedoelt, zegt u ‘en… of’; als u ‘of’ bedoelt, zegt u ‘of’ en bedoelt u ‘casu quo’ zeg dan wat u dáármee bedoelt).
Het concept van zakelijk communiceren betekent dat u direct laat weten waar u het over heeft.

Alleen wanneer u advocaat, jurist, politicus of hoge ambtenaar bent, heeft u enige beroepsdeformatie om u te beschermen tegen mijn kritiek op dit gebied.
Maar u wekt dan wel de indruk dat u iets te verbergen heeft en u kunt zo indringende vragen over wat u wilt beschermen.

Taal en uw imago

Overweeg hoe u overkomt wanneer u duidelijke taal gebruikt, waar ieder woord telt.
Overweeg hoe u overkomt wanneer u lege uitdrukkingen gebruikt.
Sta stil bij het beeld dat u krijgt van iemand die ‘vrinden’ heeft, of ‘makkers’.

Hoe wilt ú gezien worden?
Hoe is het in uw voordeel om gezien te woorden?
Hoe wilt u dat er tegen u én uw organisatie aangekeken wordt?
De taal die u gebruikt, telt weliswaar voor maar 7-20% bij de overdracht van de boodschap.
Toch kunt u een bewuste taalkeuze inzetten om uw gewenste imago te ondersteunen.
De (taal)keuze is nu aan ú!

 

Volgende maand

Mythe 26: U bent alleen geloofwaardig wanneer u iets nieuws vertelt

, , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.