Het 4e e-Gebod: Gij zult rekening houden met hoe uw bericht ontvangen wordt

Houd waar mogelijk rekening met de specifieke behoeften van uw correspondenten.
Niet iedereen ontvangt uw bericht zoals u denkt dat het er uit ziet op uw scherm.Kiezen hoe te mailen = bewustwording!
Voorbeeld: er zijn steeds meer gebruikers van Apple-computers; de kans bestaat dat het ontvangen van een bericht op een Windows-computer andere karakters laat zien. Met OpenOffice geldt hetzelfde.
Specifieke instellingen zorgen er zelfs voor dat een bericht in bijna onzichtbare en zeker onleesbare lijnen verschijnt … en zo zijn er allerlei mogelijkheden waardoor berichten verminkt overkomen.

Nog actueler misschien is het toenemende gebruik van smartphones zoals: ‘e-mail on the move’.
Wanneer u vermoedt dat dit het geval is:

  • gebruik HOOFDLETTERS als u tekst wilt benadrukken (dan valt het beter op)
  • als u een bijlage stuurt, zorg ervoor dat u deze specifiek noemt in uw bericht; het helpt als u de essentie van de bijlage ook beschrijft
  • houd uw bericht zo kort mogelijk, met de belangrijkste informatie aan het begin
  • stuur bewust een minimum aan ‘historie’ (of juist geen!)

Opmerking: sommigen ervaren HOOFDLETTERS als equivalent aan schreeuwen (en dus onbeleefd); beperk het gebruik ervan.

 

 

Volgende maand

Het 5e e-Gebod: Gij zult hyperlink-aanduidingen vermijden behalve in e-mails en op websites

, , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.