Help – een interview!

De laatste tijd valt het me op hoe laag de kwaliteit van interviews is.
Zowel op radio als op YouTube-clips en uiteraard TV.

Hieronder ziet u mijn lijstje van wat ú beter kunt vermijden, waar ú beter op kunt letten als u voor een microfoon komt te staan – met of zonder TV/video.

‘uh’
Iedere ‘uh’, ‘eh’ of ‘um’ is als een spijker in de doodskist van uw geloofwaardigheid.
Pauzeer. Adem uit. Neem een moment om in stilte de juiste volgende woorden te vinden.
Ook stilte als denkpauze is een belangrijke vorm van communicatie.

‘zeg maar’
Ah ja, de actuele mondelinge Alabastine, een stopuitdrukking die niets zegt en alleen bewijst dat u onbewust bezig bent. Stop er mee! Schrap deze uitdrukking permanent uit uw woordenschat.
Tip: de beste manier om deze loze uitdrukking af te leren, is het signaleren bij anderen. Gegarandeerd dat u het dan zelf bewust wilt vermijden!



‘ik vind/vond het geweldig’
De Nederlandse taal is enorm rijk aan specifieke bijvoeglijke naamwoorden. Deze lijken inmiddels gebundeld te zijn en gedestilleerd te zijn geworden in maar één nietszeggende uitdrukking: ‘geweldig’.
Het is dus ook mondelinge Alabastine geworden.
U kunt verder overwegen om, in plaats van te praten over ‘dat ding’ dat ‘geweldig’ is/was, te praten over uzelf en wat u ervaren heeft.
Voorbeeld: in plaats van ‘wat een geweldig restaurant’ zegt u ‘het is een restaurant waar ze de kunst van gastheerschap en haute cuisine weten te combineren’.


‘je’
‘Je’ betekent ‘jij’. De ander.
‘Ik’ gaat over … ‘mij’.
Wanneer u praat over uzelf, gebruik dan ‘ik’ en ‘me/mij’.
Wanneer u praat over uw gesprekspartner, gebruik dan ‘je/jij/u’.

Los van de droevige kwaliteit van de taal zijn er nog enkele aandachtspunten:

– De microfoon is geen lolly. Zorg ervoor dat het net onder de kin staat/hangt en blijf er verder van af. Kijk naar uw gesprekspartner in plaats van naar de microfoon.
Dit is zeker van belang bij TV/video-opname waar het belangrijk is om uw volledige mimiek zichtbaar te maken.

– Al te veel geïnterviewden gedragen zich als slachtoffer.
Als u in die rol vervalt, bent u verkeerd bezig. Dit is juist een gelegenheid om assertief te zijn en om de ruimte te gebruiken om uzelf (uw bedrijf/product/dienst) stevig neer te zetten.
Sta stil bij de rolverdeling: de interviewer is ondergeschikt aan uw rol als geïnterviewde, al probeert vaak een interviewer zelf te scoren!

– Het mag ook leuk zijn! Humor is toegestaan.
Mede door het ‘slachtoffergedrag’ krijgen velen een lang gezicht en worden serieus.
Funest.
Flirt liever met uw onderwerp!

– De stem is er om gebruikt te worden. Gebrekkige ademhaling en te lange zinnen zijn al te vaak de oorzaak van een ‘druilerige’ stem die luisteraars/kijkers meteen van zender doen veranderen.
Durf zelfs enigszins te overdrijven – er is meer slijtage bij de overdracht dan u beseft!
Leer uit te ademen bij wat op papier als interpunctie zou staan, gebruik korte zinnen en zorg voor afwisseling in volume, intonatie en tempo.

Handen: lichaamstaal is belangrijk voor alle soorten interview. Om uw ademhaling en stem optimaal te ondersteunen, zit of sta rechtop (zo komt u bovendien – visueel – ‘oprechter’ over!).
In tegenstelling tot wat we meestal zien, is het aan elkaar vastklampen van de handen bijzonder risicovol vooral voor de onervaren spreker. Dit heeft te maken met de onderliggende, verzwakkende uitwerking op het autonome zenuwstelsel.
Het zij zo. Houd uw handen los van elkaar, ontspan de schouders en laat de handen hun eigen bewegingen maken. Zodra de vingers elkaar raken, maakt u de handen weer los door de schouders te verzachten en uit te ademen.

Voeten: als u staat, sta met uw gewicht op beide benen. Zo kunt u beter een evenwichtig verhaal vertellen en u komt over als iemand die ‘met beide benen op de grond staat’.
Als u zit, zorg ervoor dat beide voeten plat op de vloer zijn – dus niet zitten met uw (onder)benen gekruist of met alleen de tenen op de vloer.

Namen noemen: ja, het is toegestaan om het over ‘de luisteraars vandaag’ te hebben (de luisteraar wil zich graag aangesproken voelen), en zelfs (bij bepaalde meer informele interviews) een gesprek aan te gaan met de interviewer – die ook een naam heeft! Gebruik deze dan!

Met alleen déze tips komt u beter beslagen ten ijs bij úw volgende interview en presentatiegelegenheid.
Aan ú is de keus!


, , , , , ,

4 reacties op Help – een interview!

  1. Anja Gruteke 9 december 2010 op 10:10 #

    Dank je, David, voor je tips. Ik maak er een tweet van voor mijn studenten op de hogeschool van Amsterdam. Wat me ook opvalt, is dat mensen tegenwoordig ook veel ‘he’ (korte e zoals in ‘weg’) zeggen: “En dus zeg ik dat dit en dat moet gebeuren, want, he, dan kun je het beter aanstureren en, he, als dat dan gebeurt..” etc. Ik maak me er zelf ook schuldig aan, heb ik gemerkt. Het ‘he’ staat denk ik voor begrip kweken bij de ontvanger.

    Fijne dag en vriendelijke groet,
    Anja Grüteke

    • David 10 december 2010 op 08:31 #

      Wat fijn, Anja, dat jij deze ‘he’-trend signaleert voor mij.
      Je hebt zeker veel meer contact met jongeren dan ik. Die maken de nieuwe taal, het poldernederlands (ja, met kleine letter) van ons tijdperk.
      Taal verloedert tot het moment dat het gezien wordt als normale verandering.
      Het is een teken van groei en ontwikkeling.
      Ik stel me wel eens de vragen: “Wat is het nut van een ABN? Heeft het nog nut om (bijvoorbeeld) bij dezen te schrijven? Is het de norm geworden om Jan feliciteerd Toos te schrijven?”
      Fijn dat je Blochs Blog waardeert en de link doorgeeft! Dank je …

  2. Wilko Iedema 16 december 2010 op 19:37 #

    Geliefde David, ik ken je nu al 15 jaar, en ik moet je eerlijk zeggen, dat ik blijf leren van je. Luisteren naar wat je hebt te zeggen vanuit jouw authoriteit, met een open hart en een nieuwsgierige, ontvankelijke geest spiegelt me met kleine doch verstrekkende gewoonten in mijn taalgebruik. Juist het verwoorden van de nuance, van wat ik werkelijk wil zeggen, geeft helderheid en creëert een ambiance voor meer echtheid, werkelijk contact en gevoelsdiepte.

  3. David 16 december 2010 op 21:17 #

    Veel dank, Wilko, voor je openhartige en inspirerende reactie.
    Ook ik leer veel van jou.
    De spiegel kijk in de spiegel …

Laat een reactie achter op Wilko Iedema Klik hier om het beantwoorden te annuleren.

Een site van WebZenz.