Elevator pitch: een korte, snelle cursus

De elevator pitch is een inmiddels bekend verschijnsel.Elevator
Zoveel trainers, even zoveel benaderingen zijn er van deze belangrijke presentatievorm.
En nu, mijn versie!

Los van de denkbeeldige lift waarin u staat, is het van belang u kort en krachtig voor te stellen, op een wijze die past bij het door u gewenste imago.
U krijgt immers geen tweede kans om een (juiste) eerste indruk te maken.

Inhoud
De volgende vijf kernpunten geven u een duidelijk kader voor formulering van de juiste woorden.

1. Weet wie u bent
Natuurlijk weet u uw naam – maar bent u in staat om deze met alle rust en duidelijkheid te zeggen? Zeg uw naam langzaam en duidelijk.
Als uw naam uit 2, 3, 4 (of meer) woorden bestaat, zorg ervoor dat ze ook als zodanig hóórbaar zijn.
Begin zachtjes met “Ik ben…[korte pauze] …” en stop na het noemen van uw naam.
Bied weerstand aan de neiging om door te gaan met het woord ‘… en…’!
Adem uit, adem in dán pas begin de tweede zin.

2. Weet wat u doet…
Verkoopt u boormachines – of een gat in de muur?
Vermijd ook het woord ‘ik’ – voor de tweede keer – aan het begin van deze tweede zin.
“Mijn training, consultancy en presentaties passen naadloos bij de behoeften van…”

Win - balance3. … en voor wie u het doet…
Hier is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. U heeft vast een beeld van uw doelgroep – al is dat ruim – en het is zaak dat de luisteraar/gesprekspartner zich snel met dit beeld kan verbinden.
Dat u per situatie de ander(en) inschat en dat ‘opneemt’ in uw vervolgzin spreekt voor zich:
“ … een ieder, laag of hoog binnen uw organisatie… die zich bewuster wil worden van…”

4. … en wat zij nodig hebben, dat ú ze kunt geven
Hier is de inhoudelijke aansluiting, de combinatie van de marktbehoefte en wat u in uw ‘pakket’ heeft:
“… hoe hij zich presenteert, communiceert, beïnvloedt en tenslotte aan zijn succes werkt.”
Let op, wanneer uw gesprekspartner een vrouw is, dat u ‘zij’ gebruikt.

5. Wat is úw voordeel, wat is het resultaat voor ú, hoe verandert u, hoe verandert de klant
Zelfs één sessie levert u voldoende informatie om een verschil te maken en een verschil te voelen… en dáár ligt mijn passie, mijn talent: anderen te helpen groeien om op een hoger niveau te presteren en daarvan te genieten.”
Hier is tevens uw kans om datgene waarin u uitblinkt duidelijk te stellen.

Verpakking
U kent al lang het belang van de non-verbale communicatie.
Fnuikend is bijvoorbeeld ‘uh’: “Ik ben… uh… Frank de Bruin.”
Fnuikend is ook de handen te verstrengelen zodat functionele gebaren uitgesloten zjin. (Lees dit artikel over ‘klittenbandellebogen’.)
Helemaal fnuikend is een andere houding dan rechtop (zo komt u oprecht over), met uw gewicht op beide benen (dan staat u met beide benen op de grond) en u kijkt recht vooruit.
Het snel afratelen van uw pitch, gebaseerd op de inhoud hierboven maakt u moeilijk te verstaan, laat staan te volgen.

Conclusie
Hoe weinig tijd u ook heeft, met korte zinnen, pauzes en diep uitademen tijdens de korte stiltes, verhoogt u – in de lift én elders – uw kans op succes dankzij de krachtige inhoud.

, , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.