Charisma: je kúnt er wat aan doen!

Werk aan je charisma
door
Lida van Doorn

Iedereen heeft een uitstraling, bij de een wat sterker en duidelijker dan bij de ander. Sommigen krijgen zelfs een beschrijving als ervaring ‘charismatisch’.

Lida van Doorn…
… weet ‘alles’ van het analyseren en versterken van charisma. Met meer dan 25 jaar ervaring in het ondersteunen van individuen uit het bedrijfsleven en de politiek, put ze ervaring uit haar brede basis als kledingontwerpster en als docent mode en modepresentatie.
Zo heeft ze onder meer een eigen winkel annex ontwerpstudio gerund. Daar ontwierp ze en maakte ze kleding die de uitstraling en uniciteit van de drager versterkte en die tevens een persoonlijke boodschap kracht bij zette. Workshops, presentaties en uiteraard persoonlijk advies behoren inmiddels tot haar dagelijkse activiteiten.
In 2009 verscheen haar eerste boek Overtuigen door uitstraling – Een visuele ontdekkingstocht naar jezelf. Daar wierp ze een vernieuwende blik op de relatie tussen kleding, communicatie en persoonlijke effectiviteit. Dit boek is een vernieuwde, afgeslankte, toegankelijke versie van het eerste boek, met nieuwe thema’s als duurzaamheid, personal branding en social media.

Opzet
Samen met enkele inleidende en afrondende rubrieken bestaat dit handzame boek van ruim 120 pagina’s uit 12 nauwkeurig ingedeelde hoofdstukken zoals ‘De pijlers van charisma’, ‘Grip op je uitstraling’, ‘Meer oog voor detail’ en ‘Houding, beweging en mimiek’. Een kernthema dat als een rode draad door vele hoofdstukken loopt – ‘De Recht-Rond Formule’ – biedt houvast voor eenieder die daadwerkelijk aan zijn of haar uitstraling wil sleutelen. En ja, ‘zijn of haar’ is zeker aan de orde: Lida geeft royale aandacht aan de kleding(-stijl) en uitstraling van zowel mannen als vrouwen en maakt duidelijk hoeveel er valt te leren van het kijken naar elkaar mét haar inzichten in gedachte.

Zelfstudie in plaats van consult
Door Lida’s heldere introductie, de opbouw, haar duidelijke Recht-Rond Formule en de opdrachten kan iedere lezer veel bereiken in het aanpassen of verbeteren van de persoonlijke uitstraling. Kleding, kleur en stijl komen uitvoerig aan de orde, waaruit blijkt dat de vormgeving uiteindelijk belangrijker is dan allemaal maar de kleuren.
De individuele, dus unieke, vorm van het hoofd en lichaam is het uitgangspunt. Heldere illustraties en voorbeelden (van bijvoorbeeld bekende presentatoren (m/v) op de tv) verduidelijken de beschrijvingen.
Persoonlijkheidskenmerken komen zeker aan de orde, alsook de gewenste boodschap en uitstraling.
Lida leert de belangstellende lezer kijken naar anderen en uiteraard naar zichzelf om de nodige aanpassingen te maken.
De juiste stof, de massa ervan en accessoires passeren uiteraard de revue met verrassende inzichten in het aanbrengen van soms kleine details om hét verschil te maken.
Van de aankleding gaat Lida soepel over tot lichaamstaal en de invloed van kleding en schoeisel. Mimiek, make-up, beweging, duurzaamheid in aankoop en onderhoud van de garderobe, zakelijke identiteit (‘personal branding’) en een doordacht gebruik van social media (denk aan de juiste foto – daar geeft Lida de nodige waardevolle tips voor!)… Lida’s deskundigheid is overal terug te lezen in haar brede aanpak.

Presentatie
Lida’s nieuwe boek is vooral kleurrijk! De uitgevers, AnderZ, hebben hun best gedaan om recht te doen aan het ontwerp van de vormgever arjensnijder.design: een ruime, rustige bladspiegel, tekst met de Engelse regelval (rafelige rechtermarge) en veel verschillende kleuren: ieder hoofdstuk heeft een eigen themakleur als streep bovenaan iedere pagina en dezelfde kleur siert de tussenkopregels die de leesbaarheid van de inhoud verhogen. Daarbij zijn ook citaten, voorbeelden en schematische afbeeldingen in diezelfde themakleur afgedrukt.
Alles wordt uit de kast getrokken om de aandacht van de lezer vast te houden. Naast kleur zijn specifieke voorbeelden ingesprongen en dan ook met een verticale lijn én in een iets ander doch aanvullend lettertype. Cruciale ‘wetenswaardigheden’ krijgen een aantrekkelijke, lichte, golvende onderstreping.
Bij aanvang van ieder hoofdstuk staat een treffend citaat in een kader op een hele pagina in de passende themakleur. De tekst is zwart; dit is prima voor een klein aantal achtergrondkleuren, maar het is jammer dat verschillende citaten – afgedrukt tegen een donkere achtergrond – amper leesbaar zijn.

Taal
Uiteraard is taalgebruik van uiterst belang bij de kwaliteit van een boek. Lida en redactrice Josien Moerman hebben een tekst gecreëerd op een zeldzaam hoog niveau wat ‘goed’ (correct) Nederlands – inclusief interpunctie – betreft. Voor taalliefhebbers een bron van genot!
Dán pas vallen uitzonderingen nog meer op, zoals de enkele voorbeelden van twee losse zinnen aan elkaar verbonden met een komma (waar een punt of puntkomma juist zou zijn). Lida’s ontspannen gebruik van de aanspreekvorm ‘je’ zou dan krachtiger zijn als ‘je’ uitsluitend de lezer betreft in plaats van ook in algemene zin. De sporadische toepassing van ‘men’ en ‘mensen’ is evengoed een vorm van stijlbreuk, die met net even wat meer aandacht omzeild had kunnen worden.

Aanvulling: opdrachten + website
Ieder hoofdstuk bevat een aantal opdrachten, wel of niet direct verbonden aan delen van Lida’s aangepaste website, CharismaGids.nl – feitelijk een online werkboek ter ondersteuning en aanvulling van het boek.
Deze opdrachten staan in aparte kaders zodat ze opvallen. Of een licht (ofwel iel) lettertype op een donkergrijze achtergrond voor iedere lezer makkelijk leesbaar is, is te betwijfelen.

Aanbeveling
Voor degenen die de discipline hebben om een toegankelijk, aantrekkelijk opgebouwd boek te lezen én de oefeningen te doen, is Lida’s nieuwe boek een perfect hulpmiddel om de persoonlijke uitstraling te saneren en op te vijzelen, kleding wijzer in te kopen én meer uit deze kledingaankoop te halen.

 

Dit boek volgt Lida’s eerste boek, beschreven in deze blogposting.
ISBN 9789462961258

, , , ,

2 reacties op Charisma: je kúnt er wat aan doen!

  1. Gerrie Makkink 21 januari 2020 op 15:54 #

    Tig jaar geleden heb ik een cursus houding en presentatie gedaan in Arnhem. Ik kan wel wat bijscholing gebruiken. Ik vind je commentaar erg goed gesteld!

  2. David 21 januari 2020 op 16:34 #

    Jij bent snel, Gerrie!
    Dank voor je waardering voor deze recensie.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.