Beken kleur … óók in wat u presenteert!

Het bekende kopieerapparaat-bedrijf Nashuatec ondersteunt de verkoopactiviteiten van kleurenkopiers met krachtige onderzoeksresultaten over het effect van meer kleur in presentatiematerialen.
Met 60% méér waardering voor presentaties in kleur, 82% méér aandacht voor documenten met kleuraccenten in de tekst en 26% méér reacties omdat kleur motiveert, heeft ook u alle reden om meer aandacht te besteden aan welke kleuren u wáár gebruikt.

Algemene opmerkingen over enkele kleurenBeken kleur!

Blauw: betrouwbaar, professioneel, gezaghebbend

Groen: natuur, rust, zelfbeheersing

Oranje: warm, sportief, vrolijk

Geel: optimisme, zon, aandacht

Zwart: macht, klasse, duister

Wit: zuiver, fris, onschuldig

Rood: dynamiek, passie, gevaar

De juiste toepassing is wetenschappelijk onderzocht; wees dus voorzichtig met uw lievelingskleuren en persoonlijke smaak.
Dit geldt voor zowel uw kleding als uw andere presentatiehulpmiddelen, zoals:

PowerPoint
De meest leesbare combinatie is een (donker)blauwe achtergrond met gele letters.
Dit staat los van vaak vreemde beslissingen over ‘huisstijl’, die zelden rekening houden met inzichten in juist kleurgebruik.
Te veel verschillende kleuren zorgen voor een onrustig, chaotisch beeld dat de informatieoverdracht negatief beïnvloedt.

Kleur trekt aandacht; geef dus alleen een kleuraccent aan zaken die moeten opvallen. Combineer koele kleuren (groen-blauw-paars) met warme kleuren (geel-oranje-rood) voor het meeste effect.

Showmap
U gebruikt een tafelflipover – A4 of beter A3 – ter ondersteuning van het gesprek.
Paars of grijs met rode, gele of lichtgroene of lichtblauwe accenten prikkelen de nieuwsgierigheid van uw klant.

Flipover
Onervaren sprekers pakken de eerste de beste stift: rood! U kunt beter zwart of blauw gebruiken voor ‘neutrale’ teksten en schema’s, en rood alleen voor het benadrukken – met een streep of pijl – van een kernpunt.
Gebruik groen met mate omdat zo’n 14% van uw luisteraars deze kleur niet onderscheidt van andere kleuren.

Tip
Kies de kleuren die het best bij de doelstelling van het document passen.
Donkere kleuren communiceren professionaliteit – ideaal dus voor een financieel rapport.
Heldere kleuren tonen actie en dynamiek, geschikt voor het ondersteunen van een ‘pep-talk’.
Blauw en grijs, aangevuld met rode, oranje of gele accenten, scoren in zakelijkheid en betrouwbaarheid wanneer het bijvoorbeeld een offerte betreft.
Wanneer u kleur inzet ter bevestiging van uw klantgerichtheid kies gele of oranje accenten op een blauwe, grijze of zwarte achtergrond.

Tip – speciaal voor gebruik van de flipover
Oefen met netjes en helder schrijven zodat u de juiste notities kunt maken op het juiste moment.

Zet uw persoonlijke kleurenvoorkeur opzij en zet de wetenschappelijke kennis over het effect van kleur in om u en uw verkoopdoelen beter te ondersteunen.

 

, , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.